Spodziewasz się dziecka i martwisz się, czy będzie zdrowe? Twoim sprzymierzeńcem będzie zbilansowana dieta, bogata we wszystkie niezbędne składniki odżywcze, aktywny styl życia i dobre samopoczucie. Pamiętaj jednak, że czasami sama dieta nie wystarczy i jeśli lekarz, spojrzawszy na Twoje wyniki badań, zaleci suplementację, nie obawiaj się jej, tylko przyjmuj odpowiedni preparat zgodnie z zaleceniami.

Na ogół lekarze są zgodni, że najważniejszym źródłem witamin, minerałów i innych składników powinna być przede wszystkim odpowiednio zbilansowana dieta przyszłej mamy, suplementacja zaś – wyłącznie dodatkiem do zdrowej diety. Czasem jest jednak niezbędna, zwłaszcza że zapotrzebowanie na niektóre składniki, np. żelazo, znacząco wzrasta w tym okresie. Dla zdrowia i prawidłowego rozwoju dziecka , już od samego początku ciąży, niezbędny jest także kwas foliowy. Lekarze zalecają także przyjmowanie witaminy D – ta wyjątkowa substancja jest niezbędna dla rozwoju układu kostnego i odpornościowego u dziecka. W naszych warunkach klimatycznych synteza skórna nie wystarcza do pokrycia zapotrzebowania, a i dieta nie dostarcza niezbędnej jej ilości. Ważnym składnikiem są też kwasy z grupy Omega-3, zwłaszcza kwas DHA. Jego głównym źródłem są tłuste morskie ryby i choć uchodzą one za zdrowy pokarm, lekarze często odradzają ich spożywanie ciężarnym, jako że te ryby, których mięso najbogatsze jest w DHA, bywają skażone metalami ciężkimi, obecnymi w morzach i oceanach.

W zależności od zapotrzebowania, lekarz może także zalecić przyjmowanie także innych składników. Pamiętaj, że w ciąży nie powinnaś stosować żadnej suplementacji bez konsultacji z lekarzem. Nie sięgaj także po pierwsze lepsze „witaminy” ze sklepowych półek – teraz potrzebujesz specjalnych preparatów dla przyszłych mam, zawierających niezbędne substancje w odpowiednich dawkach. Nie przekraczaj też dawek ani nie stosuj dwóch preparatów jednocześnie. Nadmiar witamin i minerałów może tak samo zaszkodzić dziecku, jak ich niedobór.

Witaminy i minerały dla przyszłej mamy:

Kwas foliowy – jego przyjmowanie jest bardzo ważne już od pierwszych dni ciąży. Jeśli kobieta dopiero ją planuje, lekarz doradzi rozpoczęcie suplementacji jeszcze przed zajściem w ciążę. Odpowiednia podaż kwasu foliowego zapobiega powstawaniu wad rozwojowych, w tym wady cewy nerwowej u dziecka. Zapobiega także anemii.

Żelazo – w ciąży zapotrzebowanie wzrasta do 30 mg dziennie, w związku z tym często dieta nie jest w stanie go pokryć. Żelazo jest niezbędne do prawidłowego ukrwienia i dotlenienia organizmu – zarówno mamy, jak i maluszka. Jego niedobory mogą spowodować anemię u kobiety i niską masę urodzeniową dziecka, grożą także poronieniem lub porodem przedwczesnym.

Witamina D – jest odpowiedzialna za prawidłowy wzrost, zdrowy układ kostny i odpornościowy u dziecka, wpływa też na lepsze przyswajanie wapnia i fosforu. Według zaleceń Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, przyszłe mamy powinny przyjmować dziennie 1500–2000 jm (jednostek międzynarodowych) tej witaminy.

Witamina K – odpowiada za prawidłową krzepliwość krwi i odpowiednie mineralizowanie się tkanek.

Kwasy tłuszczowe DHA – odpowiadają za prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka oraz jego wzrok. Jest potrzebny także samej mamie, jest bowiem niezbędny dla prawidłowego przebiegu ciąży i porodu, zapobiega porodom przedwczesnym, a nawet depresji poporodowej.

Jod – odpowiada za odpowiednie funkcjonowanie tarczycy, wspomaga rozwój ośrodkowego układu nerwowego u dziecka. Jego niedobór może być przyczyną zaburzeń neurologicznych, a nawet uszkodzenia mózgu u dziecka.

Wapń – organizm mamy dzieli się z dzieckiem posiadanymi zasobami wapnia, który jest niezbędny do rozwoju układu kostnego maluszka.

Magnez – odpowiada za powstawanie nowych tkanek w organizmie dziecka. Magnez lepiej wchłania się w towarzystwie witaminy B6, często więc lekarze zalecają przyjmowanie preparatów łączących oba składniki.

Agnieszka Mączyńska-Dilis

Menu