Kręgosłup śmiało można nazwać wewnętrznym rusztowaniem, na którym opiera się nasze ciało. Jak cały organizm, także kręgosłup wraz z wiekiem ulega zużyciu – chrząstki pomiędzy kręgami stają się cieńsze, zmniejsza się odległość między nimi, słabsza staje się sama tkanka kostna. Jeśli dodamy do tego, nie mający nic wspólnego z naturalnym, tryb życia, jaki prowadzimy obecnie, to nic dziwnego, że właściwie każdego boli kręgosłup.

Chyba nikt z osób w wieku 50+, uskarżających się na dolegliwości związane z bólami kręgosłupa, nie pomyśli, że już w latach szkolnych zaniedbał profilaktykę kręgosłupa. Choć nie było wtedy komputerów, to były niewygodne krzesła w szkolnych ławkach, modne były również torby noszone na jednym ramieniu. Czytanie książek lub oglądanie telewizji w niewygodnej pozycji także przyczyniło się do późniejszych skrzywień czy zwyrodnień kręgosłupa. Obecnie prawie każda osoba w wieku dojrzałym skarży się na ból kręgosłupa, występujący najczęściej w odcinku lędźwiowym, piersiowym i szyjnym.

Rehabilitacja? Nie dla wszystkich

Najlepszym rozwiązaniem na podleczenie kręgosłupa jest oczywiście wyjazd do sanatorium lub rehabilitacja. Niestety, nie każdego seniora stać na pobyt w sanatorium, a na rehabilitację prowadzoną w ramach świadczeń NFZ trzeba długo czekać. Szeroka oferta prywatna jest dla większości po prostu niedostępna finansowo, nie mówiąc o tym, że nie każdy oferujący usługi rehabilitacji jest profesjonalistą. A źle przeprowadzone zabiegi mogą tylko zaszkodzić i pogorszyć stan kręgosłupa. Na szczęście można zadbać o kręgosłup we własnym zakresie, co oczywiście nie rozwiąże całkowicie problemu, ale na pewno przyniesie ulgę.

Przepis na zdrowy kręgosłup

Przepis na pomoc bolącemu kręgosłupowi dla osób dorosłych, w tym seniorów, jest bardzo prosty. Przede wszystkim trzeba zachować aktywność ruchową i pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

  1. Bądźmy aktywni

Jeśli tylko pozwala na to pogoda, wychodźmy na spacery. Doskonały jest energiczny marsz z kijkami do nordic walking. Używanie kijków angażuje mięśnie górnej części ciała, dzięki czemu ulegają one wzmocnieniu. Regularne spacery wpływają także na obniżenie ciśnienia tętniczego, poprawiają ogólną kondycję i zdecydowanie polepszają samopoczucie, zmniejszając ryzyko prawdopodobieństwa zachorowania na depresję.

  1. Regularne ćwiczenia

Spacery to nie wszystko, potrzebne są także ćwiczenia, które wspomagają kręgosłup. Jeśli jesteś zdyscyplinowany, to możesz ćwiczyć w domu sam, warto jedynie zasięgnąć porady, jakie to mają być ćwiczenia. Dla osób starszych polecane są ćwiczenia wykonywane w pozycji leżącej lub w klęku prostym, by nie obciążać dodatkowo stawów kolanowych.

  1. Ćwiczenia grupowe

W przypadku, gdy do aktywności mobilizuje cię grupa, sprawdź, czy w okolicy nie są organizowane zajęcia dla seniorów. Coraz częściej w osiedlowych Domach Kultury można zapisać się na taką gimnastykę. Odpłatność jest niewielka, a czasem są to zajęcia bezpłatne.

  1. Zajęcia specjalistyczne, np. joga lub pilates

Możesz wybrać zajęcia jogi, gdzie wykonuje się ćwiczenia wskazane dla kręgosłupa. Ponadto joga pozwala wyciszyć się, wpływa doskonale na kondycję całego organizmu. Pilates dla seniorów to nic innego jak gimnastyka, ćwiczenia są specjalnie dobrane do wieku uczestników.

  1. Pływanie

To świetny sposób na odciążenie kręgosłupa. Wskazane jest szczególnie pływanie na plecach. Wizyta na basenie pozwoli także na ogólny relaks i odprężenie.

  1. Jazda na rowerze

Jeśli lubisz wycieczki rowerowe, nie rezygnuj z nich. Należy jedynie wybrać taki model roweru, na którym można siedzieć z wyprostowanymi plecami.

  1. Odpoczynek w pracy

Wielu seniorów to osoby nadal czynne zawodowo i nic nie stoi na przeszkodzie, by pracowały. Trzeba tylko pamiętać, że kręgosłup potrzebuje odpoczynku. Co jakiś czas należy przeciągnąć się, chwilę przespacerować, zrobić kilka skłonów.

  1. Noszenie ciężkich rzeczy

Wybierając się na zakupy, najlepiej wziąć plecak, dobrym pomysłem są też torby na kółkach. Trzeba pamiętać, by zmieniać rękę ciągnącą torbę. Jeśli zakupy są w siatkach, najlepiej rozłożyć obciążenie równo na obie ręce, a jeśli siatka jest tylko jedna, to należy co jakiś czas zmieniać rękę, w której niesiesz siatkę.

  1. Odpowiednie buty

W przypadku pań eleganckie szpilki czy pantofelki na słupku można założyć na specjalną okazję. Staraj się nosić obuwie na niewielkim obcasie lub wygodne sportowe. Buty na całkowicie płaskiej podeszwie także nie są zdrowe dla kręgosłupa.

  1. Podnoszenie różnych rzeczy

Sięgając po przedmiot znajdujący się na podłodze, nie schylaj się. Zdecydowanie lepiej jest przykucnąć. Jeśli musisz pochylać się do przodu, warto wtedy podeprzeć się jedną ręką i wysunąć jedną nogę do tyłu, zachowując proste plecy.

  1. Długie stanie

Zdecydowanie nie służy kręgosłupowi. Jeśli musisz dłużej stać, staraj się przenosić ciężar ciała z jednej nogi na drugą, a jeśli jest to możliwe, oprzyj się o ścianę, kolumnę czy drzewo. Staraj się także zachowywać prawidłową postawę stojącą, tak by ciężar ciała był równomiernie rozłożony, a plecy proste.

  1. Wygodne łóżko

Zdecydowanym wrogiem kręgosłupa może być niewygodne łóżko. Wszelkiego rodzaju rozkładane fotele, kanapy czy wersalki nie służą kręgosłupowi. Najlepsze jest łóżko z dobrze dobranym, w miarę twardym materacem. Do snu najlepsza jest pozycja embrionalna, w tej pozycji kręgosłup nie powinien boleć. Przed wstaniem można na chwilę położyć się płasko na plecach i przeciągnąć.

  1. Zdrowa dieta

Dieta powinna być bogata w wapń. W  Twoim jadłospisie nie może zabraknąć serów, mleka, jogurtów i kefirów, bardzo ważne jest także suplementowanie witaminy D, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Szczególnie ważne jest to dla pań, gdyż osteoporoza dotyka wszystkich kości, także tych, z których składa się kręgosłup. Warto także pamiętać, że nadwaga to olbrzymie, dodatkowe obciążenie dla kręgosłupa. Utrzymanie optymalnej masy ciała ma ogromne znaczenie nie tylko dla kręgosłupa, ale dla całego organizmu.

  1. Relaks

Jeśli odczuwasz napięcia mięśni, zwłaszcza pleców, to pozwól sobie na relaks. Skorzystaj z kąpieli w ciepłej wodzie z dodatkami olejków aromatycznych. Po kąpieli można poprosić któregoś z domowników, by delikatnie rozmasował mięśnie pleców. Powinno to przynieść zdecydowaną ulgę, a rozluźnione mięśnie nie będą nadmiernie obciążać kręgosłupa.

 Pamiętaj!

Aktywny i zdrowy styl życia na pewno pozwoli dłużej cieszyć się brakiem dolegliwości ze strony kręgosłupa. Oczywiście nie mamy wpływu na fizjologiczne zmiany zachodzące w naszym organizmie wraz z wiekiem, ale możemy postarać się ograniczyć ich negatywne skutki.

Dorota Nowicka

Menu