Internet stał się wszechobecny w naszym życiu. Ułatwia wszystko, w tym także zakupy. W sieci można kupić praktycznie wszystko, w tym także suplementy diety, jakie tylko sobie wymyślimy. Zanim jednak pokusimy się o takie zakupy, zastanówmy się nad kilkoma aspektami tych zakupów. Po pierwsze trzeba sobie uświadomić, co oznaczają słowa suplement i suplementacja.

Suplement diety to środek spożywczy zawierający substancje odżywcze. Może mieć postać kapsułek, tabletek, syropów lub proszków w saszetkach. Preparat ten stanowi jedynie uzupełnienie diety, nigdy nie może stać się zamiennikiem zróżnicowanego sposobu odżywiania. Nie jest także lekiem.

Suplementacja to uzupełnienie niedoboru składników odżywczych, najczęściej dotyczy to witamin i minerałów. Potrzebę suplementacji stwierdza się u pacjenta w wyniku przeprowadzonych badań.

Zachowaj ostrożność

Z definicji wynika zatem, że o jakiejkolwiek suplementacji powinniśmy pomyśleć dopiero po wizycie u lekarza i przeprowadzeniu badań, które pozwolą z cała pewnością stwierdzić, czego nam brakuje. Tymczasem dzieje się tak stosunkowo rzadko. Po „magiczne” pigułki często sięgamy pod wpływem reklam. Każdy tak bardzo chce być piękny, mieć wspaniałą kondycję, lwią czuprynę, smukłą sylwetkę. W świecie reklam to bardzo proste, wystarczy sięgnąć po pudełko cudownych pigułek i już poczujemy się jak bogowie. Tymczasem warto pamiętać, że zarówno niedobór, jak i nadmiar niektórych witamin jest dla organizmu bardzo niebezpieczny.

Na co zatem należy uważać? Zdecydowanie nie wolno przedawkować witaminy A oraz beta karotenu. Do pierwiastków, których zbyt duże ilości mogą nam zaszkodzić, należą jod, mangan, żelazo, cynk, wapń i miedź. Nad przyjmowaniem rozmaitych suplementów powinny zastanowić się osoby stale przyjmujące leki, gdyż spożywanie suplementów może ograniczyć wchłanianie danego leku lub zaburzyć jego metabolizm. W takich przypadkach rozpoczęcie jakiejkolwiek suplementacji należy skonsultować z lekarzem. Osoby planujące operacje i zabiegi chirurgiczne także powinny zrezygnować z przyjmowania suplementów, a przynajmniej skonsultować ich zażywanie z lekarzem. Nie powinniśmy również podawać jakichkolwiek suplementów dzieciom poniżej 6. roku życia – chyba że o takiej konieczności zadecyduje lekarz.

Gdy dieta nie wystarczy…

W dzisiejszych czasach bardzo trudno utrzymać zdrową, dobrze zrównoważoną dietę. Powszechna globalizacja uniemożliwiła nam odżywianie się w sposób całkowicie naturalny, a przetworzona żywność nie dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych w wymaganych przez nasz organizm ilościach. Istnieją grupy ludzi, u których uzupełnianie niektórych składników odżywczych jest koniecznością. Przykładowo, w okresie zimowym większość z nas powinna uzupełniać niedobory witaminy D. O prawidłową dawkę (liczbę jednostek) można zapytać lekarza lub farmaceutę. Warto ją uzupełnić kwasami Omega-3.

Kolejną grupę osób o zwiększonym zapotrzebowaniu na niektóre substancje stanowią kobiety w ciąży. Powinny one uzupełniać niedobory kwasu foliowego i jeśli będzie taka potrzeba, również żelazo.

Weganie i osoby rezygnujące z nabiału oraz kobiety po menopauzie muszą zadbać o podaż wapnia i witaminy D. Niedobory tych substancji powodują osłabienie układu kostnego, mogą doprowadzić do osteoporozy.

Sportowcy to kolejna grupa, która często sięga po suplementy. Odpowiednio dobrane składniki takich środków przyspieszają spalanie tłuszczów i wspomagają budowanie tkanki mięśniowej. Tego rodzaju suplementy są dostępne w aptekach bez recepty i w odpowiednich ilościach nie są szkodliwe dla zdrowia. Sportowcy często sięgają jednak po środki zawierające sterydy anaboliczne lub substancje nazywane prohormonami. Są to substancje uznawane za niedozwolone środki dopingujące.

Kupuj z głową!

Wiemy już, że mądra suplementacja to nic złego. W zasadzie jest to już zjawisko masowe, niektóre statystyki podają, że Polacy wydają rocznie wiele milionów na zakupy suplementów. Powinno się je kupować w aptekach, gdzie można zasięgnąć porady farmaceuty. Na pewno nie wolno nabywać ich na bazarach, czy w małych sklepikach. Najłatwiej oczywiście kupić je w internecie, ale z takimi zakupami trzeba bardzo uważać. Przede wszystkim łatwo się nabrać, kupić produkt kompletnie bezwartościowy. Jeśli nie będzie szkodliwy, to tylko zmarnujemy pieniądze, ale jeśli będzie zawierał składniki szkodliwe dla zdrowia, konsekwencje mogą być dużo poważniejsze.

Jak bezpiecznie kupować w internecie? Przede wszystkim nie dokonuj zakupu suplementów w zwykłym sklepie, tylko w internetowej aptece. Strony legalnie działających internetowych aptek są oznaczone białym krzyżykiem z czterema paskami w tle. Ponadto na stronie takiej apteki muszą być zamieszczone następujące informacje:

  • odnośnik do Krajowego Rejestru Zezwoleń Na Prowadzenie Aptek Ogólnodostępnych i Punktów Aptecznych;
  • odnośnik do Biuletynu Informacji Publicznej Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego;
  • numer telefonu dyżurnego do farmaceuty, u którego można zasięgnąć informacji w godzinach pracy sklepu.

Co warto wiedzieć?

Pozostaje jeszcze kwestia jakości sprzedawanych preparatów. W zasadzie producent nie musi przeprowadzić żadnych badań danego suplementu przed wprowadzeniem go na rynek. Jedynym obowiązkiem jest zgłoszenie projektu opakowania produktu do Głównego Inspektoratu Sanitarnego i poinformowanie Inspektoratu o wprowadzeniu środka na rynek. Jakość suplementu powinna być kontrolowana przez Sanepid. Jednak kontrole te są przeprowadzane nieregularnie i wyrywkowo, nie mamy więc pewności, że nabywamy produkt, którego skład jest identyczny z tym, jaki został zadeklarowany na opakowaniu.

Dlatego też przed dokonaniem zakupu należy sprawdzić, czy wybrany przez nas preparat znajduje się w wykazie zgłoszonych suplementów. Wykaz taki znajdziemy na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Jeśli tam nie znajdziemy wybranego produktu, to nie ryzykujmy jego zakupu. W przypadku, gdy zakupiony przez nas środek wzbudzi podejrzenia, że jest nielegalny lub sfałszowany, koniecznie należy zgłosić to do Departamentu Żywności Prozdrowotnej lub do Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej

Największe ryzyko wiąże się z zakupem suplementów mających umożliwić odchudzanie. Stanowią one największą część środków na odchudzanie, ale są też najmniej wiarygodne, gdyż ich wprowadzenie na rynek nie jest poprzedzone żadnymi badaniami.

Menu