Beztłuszczowe, lekkie, niskokaloryczne, bezcukrowe, dietetyczne… Moda na smukłą sylwetkę zatacza coraz szersze kręgi i producenci żywności doskonale o tym wiedzą. Czy jednak żywność typu light na pewno jest zdrowa? I czy jej spożywanie faktycznie sprzyja odchudzaniu? Dowiedz się więcej!

  1. Napoje i słodycze light pozbawione są cukru, możemy zatem spożywać je bez ograniczeń. Prawda czy mit?

Mit! Przede wszystkim, wiele napojów, dżemów czy słodyczy „bezcukrowych” zawiera niezdrowe, chemiczne słodziki, które w nadmiarze mogą być szkodliwe dla zdrowia. Inne, nawet jeśli zawierają zdrowsze odpowiedniki cukru, także powinny być jedzone z umiarem – przedawkowanie niektórych z nich może bowiem wywołać biegunkę. Osobną kwestią jest to, że regularne picie czy jedzenie niskokalorycznych produktów o słodkim smaku może rozregulować cały organizm – słodki smak jest bowiem dla mózgu informacją, że przyjęliśmy kalorie, przygotowuje więc organizm do ich przyswojenia. Takie „oszukiwanie” organizmu może na dłuższą metę doprowadzić do ataków wilczego głodu i spowolnienia metabolizmu.

  1. Znakiem light oznaczone są także produkty mleczne pozbawione tłuszczu. Sięgając po nie dostarczamy organizmowi wyłącznie zdrowego białka. Prawda czy mit?

Prawda. Musimy jednak pamiętać, że stałe spożywanie wyłącznie odtłuszczonego nabiału może spowodować niedobór niektórych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Organizm potrzebuje tłuszczu tak samo, jak innych składników odżywczych. Naszemu zdrowiu nie zaszkodzi wybieranie chudego twarogu zamiast pełnotłustego żółtego sera czy zastąpienie śmietany jogurtem greckim, jednak w przypadku innych produktów (np. owocowych jogurtów czy serków homogenizowanych typu light) warto uważnie czytać składy, a także tabele kaloryczności – może się bowiem okazać, że kaloryczność odtłuszczonego produktu wcale nie jest mniejsza! Poza tym produkty light często zawierają sporo chemii – szczególnie te, które mają nieco bardziej skomplikowany skład, niż twaróg czy naturalny jogurt.

  1. Żywności typu light nie powinno się podawać dzieciom. Prawda czy mit?

Prawda! Żywność typu light jest mocno przetworzona, wiele produktów zawiera chemiczne dodatki – słodziki, sztuczne substancje smakowe, wypełniacze. Mogą one wywołać u dziecka alergie, rozregulować układ pokarmowy, powodować problemy z trawieniem, bóle brzucha, nadpobudliwość. Pamiętajmy poza tym, że wiele produktów typu light ma mniejszą wartość odżywczą, tymczasem rozwijający się organizm potrzebuje kompletu składników odżywczych, także tłuszczów, które zwiększają przyswajalność np. witaminy A, D i E. Tłuszcze są ponadto budulcem błon komórkowych. Organizm dziecka potrzebuje także cukrów, które są paliwem dla mózgu – ich źródłem mogą być pełnoziarniste produkty zbożowe, owoce, bakalie. Jeśli natomiast chcemy podać dziecku jogurt o słodkim smaku, zamiast wybierać wersję „light” wymieszajmy po prostu naturalny jogurt z miodem, owocami i orzechami – to będzie deser zdrowy i odżywczy.

  1. Niektóre produkty typu light polecane są głównie osobom cierpiącym na choroby metaboliczne i to one przede wszystkim powinny je spożywać. Prawda czy mit?

Prawda. To właśnie dla nich została z początku wymyślona żywność o ograniczonej kaloryczności i wykluczająca niektóre składniki, takie jak cukier czy tłuszcz, dopiero potem ruszyła cała marketingowa machina i producenci zaczęli wykorzystywać te rozwiązania promując ją dla osób odchudzających się czy chcących żyć „zdrowiej”. Bezcukrowe słodycze czy produkty o obniżonej zawartości tłuszczu dedykowane były z początku osobom cierpiącym na cukrzycę, z zaburzeniami wchłaniania tłuszczu i innymi problemami metabolicznymi. Zastępowanie naturalnej żywności produktami „odchudzonymi” przez osoby zdrowe powinno być zawsze dobrze przemyślane i skonsultowane z lekarzem – istnieje bowiem wiele innych sposobów na zdrowsze ograniczenie liczby przyjętych kalorii!

Opr. Agnieszka Mączyńska-Dilis

Menu